Hello,
I am NOT as specialist as Alan on these engines but I give you my experience if that can help you.
I also have this type of propulsion on my 7.5 ton boat, for 3 years.
I think your problem can come from 3 causes:
1) Propeller applying too much torque to the engine, which goes into safety.
2) Controller heating beyond the authorized margin, and safety,
3) Batteries descending beyond the service margin, but if they are new, it is unlikely.
To already eliminate the first hypothesis, you should know the torque applied to the propeller with the old heat engine and check if your 10 kW and your current reduction gives the same torque.
Since you have a pulley system, try a 4: 1 reduction, and tell us if your problem is the same, or if it improves things.
For the second cause, do you have the possibility of putting a thermal probe on the radiator of the controller?
No doubt a heat sink, which would limit the rise in temperature would improve this point.
Regards,
Paul.
Bonjour,
Je ne suis PAS aussi spécialiste qu'Alan sur ces moteurs mais je te donne mon expérience si cela peut t'aider.
J'ai aussi ce type de propulsion sur mon bateau de 7,5 tonnes, depuis 3 ans.
Je pense que ton problème peut venir de 3 causes :
1) Hélice applicant un couple trop important au moteur, qui se met en sécurité.
2) Controleur chauffant au delà de la marge autorisée, et mise en sécurité,
3) Batteries descendant au delà de la marge de service, mais si elle sont neuves, c'est peu probable.
Pour déjà éliminer la première hypothèse, il faudrait savoir le couple appliqué à l'hélice avec l'ancien moteur thermique et vérifier si ton 10 kW et ta réduction actuelle donne le même couple.
Puisque tu as un système à poulies, essaye avec une réduction de 4:1, et dis-nous si ton problème est le même, ou si cela améliore les choses.
Pour la deuxième cause, as-tu la possibilité de mettre une sonde thermique sur le radiateur du controleur?
Sans doute un dissipateur thermique, qui limiterait la montée en température améliorerait ce point.
Cordialement,
Paul.
EDIT: Google translation added.